Viruskris och livsmedelsförpackningar

De verkliga effekterna av den nuvarande viruspandemin för förpackningsindustrin är nu svåra att begripa. Men när det gäller livsmedelsförpackningar på så kan vi se e-handeln med livsmedel öka och mer fokus på hygien och pris utan att vi tappar greppet om hällbara lösningar.

Viruset har kommit och inte mycket är som det ska. Osäkerhet och nästan stillastående är för många verkligheten just nu. De långsiktiga konsekvenserna är nu svåra att greppa. Troliga kortsiktiga resultat verkar vara en kraftfull nedgång i den övergripande ekonomin med två-siffriga minskningar av BNP och en skarp ökning av arbetslösheten. Några av de mest utsatta industrierna, så här långt, verkar vara hotell/restaurangnäringen, rese- och eventindustrin och detaljhandeln.

 När det gäller detaljhandeln så är nedgången inte generell, livsmedelshandeln är i en mycket bättre position än andra i den industrin. Just nu så ligger de flesta lågt, lagar mat och äter hemma och socialiserar på internet. Man går inte ut på samma sätt som tidigare och mat och dryck köps i butiker snarare än på restauranger. Dessutom är apoteken öppna och säljer mediciner och hälsoprodukter.

Vart är vi då på väg?

På konsumentsidan kan vi se att pandemin ökar takten i hur människor tar till sig trender som ”remote working” och att handla livsmedel på nätet. I detaljhandeln verkar situationen innebära ökat intresse för tekniklösningar. Effekterna av pandemin kan här innebära ökat fokus på e-handel och obemannade kassor och mer.

Och för livsmedelsförpackningar?

Efterfrågan på livsmedelsförpackningar kommer att öka nu när folk lagar mer mat hemma. Så länge påbudet om social distansering råder så är det givetvis så. Men krisen skapar nya beteendemönster och några kommer att stanna, som tex matlagning. Även efter partyt när det hela är över. Det kan också medföra ett ökat intresse för prepping och hamstring. Det nya normala kan mycket väl vara att ha mer än ett par dagars konserverad mat i skafferiet. Något som också gäller hygienprodukter och läkemedel.

Online handeln av livsmedel har utvecklats mycket ojämnt i Europa. Storbritannien är fortfarande i ledningen enligt en artikel i Forbes, följd av Tjeckien och Estland. Som ett resultat av viruspandemin så ökar beteendet att beställa mat på internet snabbt och e-handeln får en rejäl skjuts av den extrema situationen vi nu befinner oss i. Det är ett oförutsett och tydligt steg i konsumentacceptansen av att shoppa livsmedel på nätet. En vana som troligen, nu när isen är bruten, stannar kvar när världen åter blir normal. Detta behöver support av nya och bättre förpackningslösningar. Detta är ett område där det finns utrymme för förbättringar men nya kreativa förpackningar utvecklas hela tiden liksom innovativa leveranssätt introduceras.

Jag tror inte att efterfrågan på hållbarhet försvinner nu när fokus skiftat. Konsumentintresset är för stort, och konceptet hållbara förpackningar har blivit så integrerat i produkt- och företagspositionering. Efterfrågan kan tillfälligtvis minska men, om så är fallet, snabbt studsa tillbaka. Det kan dock medföra en ny syn på initiativ som att man slutat med engångskoppar på vissa cafékedjor. Konsumentintresset för s.k. förpackningsfria butiker, där man fyller egna påsar med produkter i lösvikt, kan också tänkas minska.

Hållbarhet relaterar också till den förväntade ökningen av intresset för allmän hälsa och livsmedelshygien. Förpackningen kan till och med bli uppskattad av konsumenten. Den tydligt skyddar och garanterar produktens fräschhet. Den nya situationen kan också öppna för en bred introduktion av spårningssystem. Blockkedjeteknik är ett exempel på ett användbart verktyg I distributionskedjan. Krisen kan bli till en katalysator för ökat användande av teknik för att spåra och verifiera produkters ursprung och vad den varit med om innan konsumtionen. Det är dock svårt att komma runt att det medför en extra kostnad vilket, speciellt nu, kan vara en nackdel.

Det kommer att ta ett tag för världen att komma upp på spåret igen och ökad arbetslöshet och osäkra anställningar kommer att göra den genomsnittlige konsumenten mer priskänslig än vanligtvis. Som ett resultat kommer det att bli ett skifte åt billigare produkt varianter. EMV, egna märkesvaror, kommer att expandera ytterligare om de spelar korten rätt. Konverterare och förpackningsleverantörer kommer inte att besparas de generella kraven på lägre priser.

Framtiden, just nu, ter sig inte särskilt ljus, men det är inte en mörk avgrund heller. Vi måste anpassa oss och varav så smidiga vi kan för att överleva också i den nya världen efter detta.

Författare: packintel

I provide marketing and strategy consulting plus market intelligence. Significant and international experience from consumer packaging and the food & beverage industry. For more information please visit http://independent-intelligence.com/

Lämna en kommentar