Trots automatiseringen – antalet sysselsatta i förpackningsindustrin ökar

Svensk förpackningsindustri är mångfacetterad och innehåller allt från världens största konsumentförpackningstillverkare och de stora kartongproducenterna till en rad mindre förpackningskonverterare av olika slag. Många gånger är de dock riktigt stora i sin nisch.

Det är inte helt enkelt att definiera denna industrigren men i min definition av förpackningar återfinns allt från lastpallen till etiketten, och allt däremellan.
Här ingår också konvertering såväl som handel med förpackningar och förpackningsmaterial. Hela vägen, från lastpallen till locket på pillerburken, från krympfilmen till pull-tabben på ölburken.

Denna industrigren analyseras årligen i rapporten Svensk Förpackningsindustri utifrån storlek och tillväxt, totalt och i segmenten. Klicka här för mer information.

I rapporten kan man bl.a. läsa om hur antalet sysselsatta i förpackningsindustrin uppgick år 2019 till närmare 24 000 personer. Siffran har varit relativt stabil under den senaste 5-årsperioden med en tydlig uppgång under 2018.

Man kan konstatera att arbetsstyrkan har utökats med 300 nettopersoner, eller med 1,3%, under de senaste 5 åren. Detta trots pågående konsolidering, införda automatiseringar och generell effektivisering av processer.

Vi kan också se en tydlig skillnad mellan de olika storleksklasserna. De största företagen inte har samma utveckling som totalen. De stora företagen visar istället en klart mindre ökning av antalet anställda.

Automatiseringar är stora investeringar och det är ju också här, i större sammanhang, som effektiviseringar ger den största effekten rent volymmässigt.

Det är istället i de medelstora och framför allt de mindre som personalökningen återfinns. Men detta är totalt sett och något som sedan varierar starkt mellan materialsegmenten.

För mer detaljer och analys beställ gärna rapporten på denna sida.

Författare: packintel

I provide marketing and strategy consulting plus market intelligence. Significant and international experience from consumer packaging and the food & beverage industry. For more information please visit http://independent-intelligence.com/

Lämna en kommentar